laupäev, november 10, 2007

On the Meaning in Life?! Mina olen siis üks neist, kes usub, et on oluline leida see Elu Mõte, Oma Tee v. kuidas iganes te seda nimetada soovite. Kuigi, ma mõistan ka täiesti A vaatenurka, mis ütleb, et seda pole vaja otsida, vaid sa leiad selle nii v. teisiti. Miskipärast ei taha mu Hing sellega kuidagi nõustuda. Nimelt, miks on siis nii paljud inimesed mitte rahul sellega, mis neil on? Ma arvan, et see on just sellepärast, et nad pole endalt mitte kunagi küsinud: Mida ma tegelikult tahan? Kes MA OLEN? Miks ma olen? Mis on minu õnn? Minu absoluutne tõde? Minu Tee? Minu Elu Mõte? Ja nii edasi?! Alustaks siis sellega, et kes me oleme ja, kas ma ikka päris päris tegelikult ka seda teame. Juhtusin kuulame Jaan Tätte loengut. Ma ei saa öelda, et nõustuksin kõigega, mida see mees räägib, kuid see, mis mind tema puhul köidab on, et tema tõesti teab, kes ta on. Tema on selle oma absoluutse tõde ja elu mõtte leidnud. Miks siis ikkagi enamus inimesi oma elu mõtet ei leia? Üks põhjusi selleks on kindlasti see, et me usume, et see on meil juba olemas. Me usume, et see, mida meie vanemad, õpetajad koolis jne meid uskuma panevad ongi Tõde. Me usume tõsimeeli, et head hinded, raha ja kõik muu selline ongi Õnn. Jällegi, miskipärast ei taha mu Hing kuidagi seda uskuda. Hinded on vaid numbrid ja ei näita midagi inimese teglikest teadmistest, tegelikult ju. Raha on... raha ^^ Mul polegi midagi öelda. Raha on abinõu, mitte eesmärk... kuid, kas me ikka tõesti oleme sellest aru saanud??? Ja üldse kogu see süstemm, mis siiski ei ole õige, mis paneb Kõik meie elus paika. Tänapäeva Lääne kultuuris on võimule saanud mingi töökultuus, eriti Eestis ja kõik raha eest saadav on väga IN. Mitte et mõningad asjad vajalikud poleks, aga, andeks andeks, kus on see -elu- sel juhul? Mida ma püüangi öelda sellega, et süsteem EI ole hea, on see, et meid on pandud uskuma, et me tahame ja vajame mingeid asju ja süsteeme ning kõik muu on meie peas utoopiliseks muudetud. Igaugune teisiti mõtlemine on ometi ju väär ja tegelikult meil sõnavabadust pole. Hullud saadetakse ikka ju hullumajja ^^ Ma leian, et süsteemi puudumine ei tähenda sugugi seda, et igast joodikust mõrvar saaks. Ma ei arva, et see on süsteem tänu millele me inimesed oleme. Pigem, süsteemi puudumine aitaks meil ISE mõelda. Ja ISE enda üle otsustada. Tänapäeva demokraatia tähendab seda, et meil on õigus otsustada, kes meie eest otsustab. Ja see on tõesti piisav? Lisaks sellele on väga huvitav fakt see, et tänapäeval töötavad Eesti inimesed rohekm tunde, kui siis, kui olime orjad. Kuid jah... mõnedele inimestele siiski süsteem meeldib e. vb on need siis need inimesed, kes hea meelega ei käigi mööda Oma Teed, vaid seda ettenäidatud, seda "õiget teed". Teiseks, ma leian, peab selle Elu Mõtte leidmine olema keeruline ja isegi, kui lahendus ise on vb. päris lihtne, peab selle leidmiseks käidud saame üks keeruline tee. See on nagu enda teenitud rahaga, kuidagi moodi on see kallim, kui see raha mis on niisama kätte tulnud. If you understand? Kolmandaks: Õnn peitus Sinus eneses! Enne, kui sa pole seda Elu Mõtet endas leidnud, ei saa keegi teine sind ka õnnelikuks teha. See on samasugune väärarusaam, nagu asjadegagi. Sa saad uue kleidi ja üheks päevaks oled sa õnnelik, homme uued saapad, ülehomme mantel... see pole Õnn, sest see pole jääv. Alles siis, kui inimene leiab selle Hingerahu endas, on ta õnnelik. Siinkohal tuleks vb. Õnn ära defineerida. Kui ma ütlen Õnn, siis ei mõtle ma sugugi kõike nö Head. Õnn on see, mida igaüks meist Tahab ja, kui mingi põhjusel peaks see masendav masendus olema, siis, palun väga, just see on Õnn. back to the topic... inimesel on kujunenud väärarusaam, nagu teised inimesed ja asjad suudaksid kuidagi muuta tema Õnne. Ei, nad on abinõu, again, ja mitte eesmärk. Mitte küll ebavajalikud, kuid kindlasti mitte ka see Oluline. Tegelikult ei ole Õnn sugugi mitte midagi ületamatut v. väga raskesti leitavat, kuid kuna meie ühiskonnad on nii palju kirjutama reegleid, mingi tõesti tobe moraal, mis meie VABADUST paratamatult piirab, jätame me nii palju asju tegemata. Mõnikord jääb mulle tõesti mulje, nagu inimesed ei ela, vaid eksisteerivad ning seal tõesti ON suur vahe. Muidugi on arusaadav ka see, miks inimesed ei taha ühiskonda muuta. Igasugune muutus on ju raske ja aeganõudev... inimene on laisk. Inimene kardab, eriti veel siis, kui inimest on teistmoodi uskuma pandud. Aga, kas mitte pole kõik Filosoofid mingis mõttes eksisteeriva süsteemi vastu "võidelnud" ja tänu sellele maailma ka -paremaks- muutunud. Andke andeks, aga ma tõesti ei mõista inimesi, kes ei taha vabad olla? Ja selleks, et olla vaba, peab Hing leidma oma Elu Mõtte, Õnne ja selle järgi elama, mitte hoolima kirja pandud reeglitest ning see EI tähenda kaost, sest enamus inimesi siiski sellist asja ei poolda ning need, kes pooldavad... tekitavad kaost juba tänased maailmas.
Jumal on ammu surnud, kuid ometi pole tänapäeva inimene endale omi väärtusi loonud, inimene on ikka veel ori.

12 kommentaari:

midaiganes ütles ...

Kas ma näen siin nördimust? Jumal on ammu surnud ja inimesel pole mingeid väärtusi? Minu meelest tulebki palju probleeme sellest, et inimesi ei kasvatata enam üles suunates neid mõtlema (vähemalt mõtlema!) erinevate religioonide ja vaimsete-filosoofiliste teooriate üle, vaid rõhutakse sellele, et materiaalne maailm on üle kõige ja kõik, mida käega katsuda ei saa, on vale. Inimesed on liiga ametis eneste agnostikuks tembeldamisega, uskmatus on IN. Pole siis imestada, et noored enam ei tea, ei taha ja ei oska enese sisse vaadata ja on maailmaga sõjas.
Minu meelest võiks usuõpetus koolis kohustuslik olla, see annaks vähemalt mingi ülevaate maailma mõtteloo arengust, see ju ei kohusta kedagi millessegi uskuma. Ka mina olen üles kasvanud sellises peres, kus on siiani eeskohal materiaalne maailm ja ateistlik õpetus. Kuigi mulle ei meeldi siiani kirikus käia, olen ma hakanud religiooni natuke teisiti suhtuma ja olen leidnud oma sisemised uskumused ja tõekspidamised. Millised, nendest ei taha ma rääkida, sel samal põhjusel, et süsteem ei pea selliseid vaateid õigeks.

Niisiis - sa oled teinud õige järelduse. Või teen mina sinu viimasest lausest oma järelduse. Inimene peaks süüvima ka muusse kui sellesse materiaalsesse maailma.
Jumal ei ole surnud, ütlen mina. Selle all ei mõtle ma mingit taevas istuvat meest, vaid üldisemalt siin maailmas toimivat hoidvat ja kaitsvat jõudu. Religioonid on küll erinevad, kuid kõigil neil on sisimas üks mõte.
Pidage mind imelikuks, kui tahate, kuid ma arvan, et see asi ei ole nii lihtne - usun - ei usu. Palju keerulisem on.
Õnne leidmine võiks olla vaimsest maailmast endaga rahusse jõudes, enda sisse vaadates.
Aga ma tean, et süsteemi sees ei ole see kuigi kergelt arusaadav ega teostatav.
Süsteem propageerib materiaalsust, enesehävitamist ja asjade kultust. Sellepärast tekivadki sellised küsimused, nagu sul selles sissekandes.

veganretseptid ütles ...

ma nõustun sinuga. selles, et rahu saab leida vaid enda sisse vaadates, kuid siiski ma usun, et selleks pole vaja Jumalat. KUID, ma ei ole kohe kindlasti üks neist, kes religiooni maha teeks v. religioosseid inimesi veidrikeks peaks. igaühel oma. ja nii peakski olema. usuõpetus kohustuslik olla ei tohiks, see tekitaks palju jama. neid, keda erinevad religioonid huviatavd, leiaks vajaliku informatsiooni nii v. teisiti, vähemalt mina olen seda teinud. materiaalsusest? seda ma pms üritasingi öelda, et inimesed ei hooli enam tõeliselt olulistest asjadest, vaid rahast ja kõigest mida selle eest saab. mis on väga kurb. aga, ma saan vist aru, mida sa sellised peres kasvamise kohta mõtled. ka mina, ka mina. ja igasugune hingeline tasakaal paistab olevat mngi tabu, enamuse inimeste seas ja seepärast ei leiagi nad kunagi Õnne ^^

Nele ütles ...

Noh, enamik inimesi selle siiski mingil moel leiab, olgu kodune kasvatus milline tahes. Lootust on alati.

Unknown ütles ...

Vahemärkus Nelele - agnostik ei eita usku, ateist teeb seda.

midaiganes ütles ...

Okei, vabandust. Ma tean seda. Aga kui agnostitsism ütleb, et on võimatu midagi teada - siis teeb ju see põhimõtteliselt sama välja. Ütleme siis nii, et inimesed on ametis eneste agnostikuteks ja ateistideks tembeldamisega. See ei jäta neile võimalust, või aega mõelda, kuidas oleks asju teise pilguga vaadata.
Ei mina tea, sellistele asjadele ei ole lahendust.
Jõuan jälle selleni, et ma parem olen vait.

rinuljok ütles ...

Agnostik ei välista ühtegi võimalust, aga selle asemel et ühtegi neist pimedalt uskuda, kahtleb ta kõiges ja otsib, kuid ei välista Jumala olemasolu võu mistahes uskumuse õigsust. Religioonid seevastu, eriti vanal ajal, eeldavad või toovad paratamatult kaasa pimedat usku, mis tihtipeale ei süübi tagapõhja ja mis põhjustab tänapäevalgi palju vaenu.

Unknown ütles ...

Riina võttis mult sõnad suust:D
Nele - samamoodi jätkates: ka usklik on pime, sest ta usub ainult ühte jumalasse, näeb maailma ainult ühe nurga alt.
Ühest külest olen ma nõus, et inimesed nimetavad ennast ateistiks või agnostikuks (seda viimast mitte nii palju, sest uskumatult paljud ei tea, mida see sõna tähendab) mõtlemata, mida selle nimetuse taga seisab. Aga see ei ole kindlasti kuigivõrd märkimisväärne osa inimkonnast. Ja kas sa ka ise mitte ei nimetanud ennast paar kuud tagasi ateistiks? Kes sa nüüd oled? Ma ei usu, et mõne kuuga oled sa tõsiusklikuks saanud; ma saan aru, et ateist ja agnostik sa ka ei ole. Kes sa siis oled? Sest minu teada (but what do I know) ei jää enesedefinitsiooniks kuigivõrd palju võimalusi.

Aüleüldse - kommenteeritava teksti point ei olnud sugugi religioonil, läheks ehk algteksti juurde tagasi.

Nele ütles ...

Jah. Teema lõpp ja õige teema.

L ütles ...

Aga mu meelest on värskendav ka religiooniteemaatikat arendada. Elu mõttest on siin blogis ikka hirmuäratavalt palju juttu ka. Aga as you wish, kui te seda teemat enam edasi arutada ei soovi :)

Kil- ütles ...

Ma ei viitsi pikalt praegu seletada.
Aga kas teist keegi kunagi mõelnud ei ole et ÕNN see võrratu ja "kättesaamatu" tunne ei ole meil juba kõigil tegelikult olemas.
Vb me oleme kogu aeg õnnelikud, me lihtsalt ei hinda seda. Ja see õnn on püsiv aga need kurbuse hetked on need, mis kaovad, mitte ÕNN!

Tutvusin sellise "mõtteviisiga" ise mõni aeg tagasi ja see pani nii mõnegi asja teise valgusesse :)

Elviina's blog ütles ...

Olla õnnelik ja olla terve on mõnes mõttes sarnased asjad, me tunnetame nende puudumist, mitte seda kui need meil on.
Aga kas elu mõte on eesmärk, mille poole pürgida, või põhjus, miks eksisteerida, nii või teisite see sõltub kas vaatame üksikisikut, mingit rühma või liikki.

Katrin V ütles ...

Ma ei saa hästi aru, mida Agnes mõtleb VABADUSE all ja sellega, et "inimesed ei ela". Mida see elu siis tähendab? Praegu jääb küll selline mulje, et ainult need ELAVAD, kes süsteemile vastu hakkavad. Võib-olla mõni ongi õnnelik tööd rabades ja ta ei vaeva oma pead selle Elu Mõtte otsimisega. Ja ma arvan, et paljud inimesed ei leiagi oma Elu Mõtet ja Õnne, nendel on kergem elada reeglite järgi. Me võime küll unistada ühiskonnast, kus igaüks on leidnud oma Õnne ja puudub süsteem, aga sellist asja lihtsalt EI OLE OLEMAS. Vähemalt meie sellist ühikonda oma eluajal ei näe.