pühapäev, november 04, 2007

MÕTE

Mõte täiuslikus arhitektuuris,
loogika võib tihti varustada struktuuriga,
-kuid emotsioonist tuleb inspiratsioon.
*Kontemplatsioon pertseptsioonist, Anaiis Milan
CY 8012
*tähendab: mõtisklusi tajust

Ma mõtlesin, et paljud filosoofid toetuvad sellisele asjale nagu mõte nagu see oleks mingi fakt. Näiteks: Descartes"Mõtlen, järelikult olen olemas." Mis on mõte ise? Kas me üldse kontrollime seda? Ida-maades näiteks üldse räägivad nagu aju on oma ette. Kui mingi ebameeldiv mõte juhuslikult pähe, siis nad ütlevad ah see on kõigest aju. Ma ei ole selles kindel aga kindlasti ma kuulsin seda kuskilt.
Natuke lühike, mul lihtsalt õhtuti jookseb mõte paremini. Hommikul loogika, õhtul inspiratsioon.
Miks huvitav nii? Küllap väsimusest. Mida rohkem olen ma väsinud seda paremini mõte jookseb ainult seda suurem oht on magama jääda. Huvitav, kas inspiratsioon on magades hüperaktiivne ja loogika minimaalne? Sellepärast vast ongi unenäod nii arusaamatud hommikul.
Mõte.

5 kommentaari:

Mats Volberg ütles ...

Täpsustuseks tasuks siiski ära märkida, et tolle maailmakuulsa Descartes'i tsitaadi taga on peidus rohkem kui esmapilgul paistab.

Lühidalt ning üsna toorelt arutles ta umbes nii: kuidas ma tean, et see, mida ma arvan olevat on reaalne? Kuidas ma tean, et ma üleüldse olemas olen? Kas ei või olla nii, et vahest on mõni kuri deemon minu peale pannud oma nõiduse ning kõik, mida pean reaalseks on vaid pettus (ilmsege kust filmi Matrixi loojad inspiratsiooni on ammutanud)

Kuid kuigi Descartes arvas, et kahelda võib kõiges (mis oli tema teadmiste saavutamise meetodiks) siis ei saa kahelda, et kahtleja on olemas, sest selleks, et kahtlus saaks olla peab olema kahtleja, selleks et saaks olla pettus peab olema petetav.

Seega tähendab tema ütlus ümber öelduna "Ma pole päris kindel kas ma olen olemas, aga kuna ma seda mõtet mõtlen, siis ma järelikult pean olemas olema, sest muidu ei saaks ma seda mõtelda"


Mis puutub nüüd konkteetselt sellesse, mille üle sina juurdlesid, siis julgeksin välja pakkuda, et paljud vastused tuleksid meile näiteks psüholoogiast ning neuroteadustest - sellest kuidas inimese aju toimib etc.

Konreetse vastusena sinu küsimusele mis mõte ise on pakuksin välja vastuse, et mõte on mentaalne (vaimne) protsess. Seda mis on mentaalne protsess saad sa alles siis mõista/defineerida, kui sa oled endale selgeks teinud millist vaimuteooriat sa toetad - oled sa dualist või monist etc.

Taliesin ütles ...

Niipaljukest kui mina mäletan, on kuulsal CESil probleeme (noh, põhimõtteliselt oli tegu tõestuse ümberlükkamisega) kahe asjaga - esimene neist oli tõik, et mina on konstruktsioon. Kahtlejat ennast olemas olla ei pruugi, olemas on taju.
Teine hoop CESile tuli minu mäletamist mööda keelest, aga toda ma nii hästi ei mäleta, rääkigu siinkohal targemad.


Descartes walked into a bar.
"Would you like a beer?" asked the barman.
Descartes said: "I don't think..." and disappeared.

madlike ütles ...

mulle tuli mõte, et kirjutaks veidi. aga nähtavasti ma ei kontrollinud seda, sest ta ise tuli mu juurde. hetkel mõtlen sellele kõigele aga teadlikult, kuid ma ei usu, et see oleks sama mis kontrollitult. ma ei saa valitseda seda, mis tuleb mulle järgmisena mõtesse. mõte tuleb vist kusagilt alateadvusest, sest vahel mõtleme ebameeldivaid asju ja vaevalt keegi meist neid täielikult eirata saaks. kui mõte oleks meie kontrollitav, siis me ei mõtleks vahel ebavajalikele ja häirivatele "asjadele". kuid see on vaid minu mõte- kontrollimatu kuid teadlikult mõeldud mõte.

Katrin V ütles ...

Kusjuures ma olen ka tähele pannud, et need kõige paremad mõtted tulevad ikka õhtuti, mitte hommikul. Nii et ütlus "hommik on õhtust targem" küll paika ei pea :D Kuigi ma ei usu, et need hea mõtted väsimusest tulevad, pigem tulevad need mingite päeva sündmustega seoses või midagi sellist...et hommikul ei tule eriti häid mõtteid, sest öö jooksul on kõik juba ära ununenud..äkki?!! :D sest tegelikult on ju nii, et kui neid mõtteid õhtul üles ei kirjuta, siis hommikuks on kõik läinud. Kahjuks. Aga äkki on asi hoopis minu mälus????!!

Sven ütles ...

Eriti raske on siis, kui sul on nn ideed ja filosoofia 24/7. Terve gümnaasiumi ea tahtsin koolist põgeneda,sest ükski mõtte ei mahtunud kuhugi. Rääkimata veel siis selgusest peas. ise asi kas sa usud või mitte. Õhtu osas ma jääksin kõrvale, sest kõige paremini tuleb see kella 11 kuni kella 14ni (minul) Kuigi on ka 8h välja tulnud sõpradega laevareisil Rootsi või klassiga, bussi reis Tsehhi.