teisipäev, oktoober 16, 2007

Midagi tunnetest

Mõtisklus, mis tulenes Siimu postitusest filosoofia blog´i

Emotsioonidele, inimesete tunnetele, on antud lihtlabased nimed või kirjeldavad omadused. Kui näed kedagi, kellel on pisarad silmas, siis võib kergesti järeldada, et ta on kurb või midagi läks halvasti. Kui inimene naerab, siis on tal naljakas või lihtsalt lõbus. Aga kui tekib olukordi, kus tahaks kellegagi oma tundeid jagada, siis tihtipeale jääb sõnadest puudu. Siis peab olema midagi enamat, et mõista teise rõõmu või valu. Vahel on aga sõber või kaaslane nii hea, et sõnu ei olegi vaja. Piisab silmapilgust või kehakeelest.
See näitab, et inimeste tunnetel on energia, mis kiirgab kehast välja ja mida tegelikult praktikas on võimalik „lugeda“. Siinkohal ei väida ma, et kõigest saadakse lõpuni aru või et seda üldse kõik suudavad. See oleneb inimese avatusest ja üksteise tundmisest (teataval määral „ühel lainel“ olemisest). (Vt. ka viimast kahte lõiku)

Iga inimese tunded kuuluvad temale endale. Just hiljuti kogesin seda erakordselt hästi. Kui mina tunnen, et emotsioonid kasvavad üle pea, siis lähen ja räägin sellest kellelegi. Minu jaoks see keegi on usaldusväärne ja aus ning hea inimene (päris hea definitsioon, või mis?), kes suudab kuulata ja mõista. Selleks ei pea haletsema ja lohutama või hüsteeriliselt naerma ning rõõmustama hakkama, vaid lihtsalt tuleb hoolida. Väljaspool oma isiklikku piiri ma aga oma tundeid eriti ei näita. Naerda võib ja vihastada ka, aga klassivenna õlale nutma küll ei lähe. Seega mõned inimesed suudavad oma tundeid valitseda ja neid ohjes hoida, mõni aga ei suuda. Võibolla isegi ei taha ning ehk on temale nii ka õigem.
Samas on ka mõnedel inimestel omadus mulle ja minu tunnetele meelepärane olla. Kui leiaksin klassivenna, kel tõesti leidub ka selle keegi omadusi ning kes pakub mulle seda, mida minu tunded otsivad, siis küll nutaks ka tema õlal.

„Väljapressimise ja palumisega ei saavuta midagi!“ Sellise lausega tehti mulle kergesti selgeks, et minu piir on siin ja kaugemale ma ei pääse. Kuigi tahe ja soov olid suured pidin lihtsalt tunnistama: „Ma tean.“ Mida muud ma oleksinigi pidanud tegema. Asi oleks läinud inetuks ja sõpru ei tasu kaotada oma tahtmiste ja ideaalide pärast. Tuleb lasta igaühel olla nii nagu tema seda tahab. Seega mõned jagavad oma tundeid ja mõned lihtsalt ei jaga. Inimese tunded saab küll mõjutada ja suunata tahtlikult, kuid me teeme seda ka tahtmatult. Siiski teeb lõppkokkuvõttes igaüks oma emotsioonidega just täpselt seda, mida ise tahab.

Niimoodi tasapisi lõpupoole tüürides tuleb tunnistada, et tunded ja emotsioonid on väga raske teema. Kui kasutaksin üldlevinud filosoofidele omast tehnikat tõestamises või analüüsimises: „Emotsioonid. Aga mis need emotsioonid õieti on?“, siis jääksin väga hätta. Ei tasugi seletada, kuidas ma sinnani jõudsin, aga leian, et emotsioone, kui inimesi ja kõiki elusolendeid valitsevaid tundeid, on lihtsalt võimatu seletada. Neid saab ehk grupeerida headeks ja halbadeks, aga kuna ka need sõnad ja mõisted on suhtelised, siis jääme selle kõigega paratamatult puntrasse.
Nagu iga inimese emotsioonid kuuluvad temale endale, erinevad ka inimeste arusaamad ühest või teisest tundest väga. Kui minu jaoks hommikune tusatuju võib tähendada väsimust või eile peo pohmelli, siis mõnele võib tundada, et tegu on mossitava ja tigedaloomulise inimesega. Samuti võib lahke ja naeratav isik tunduda väga sõbralik, kuid ka kuidagi lipitsev. Isegi ühepere lapsed ei pruugi teineteist mõista ning ka kaksikud võivad olla radikaalselt erinevad.


Aga emotsioonienergia. On ju üldlevinud teadmine, et armunud peaga tehakse hulljulgeid ja tobeid trikke ning ettevõtmisi, mis hiljem tunduvad naeruväärsete või koguni ohtlikena. Enamasti on juba teadlased leidnud kõigele seletuse, et see tuleb adrenaliinist, testosteroonist, hormoonidest või millest iganes veel, aga on ka midagi sellist, mida seletada ei saa. Näiteks, kuidas jõuda arusaamani, mis on õige, mis vale. Kuidas saab aru, kes on sõber, kes mitte. Seda ei kirjuta keegi ette ja selle leiab ikkagi igaüks (enesest) üles.
Sellise mõistmise või mittemõistmise juures (kes hea, kes halb) tulebki mängu emotsioonienergia. Osadel inimestel kohe on nagu eriline võime panna ka teised enda ümber naerma või aktiivselt tegutsema. Samas mõne kõrval on vastik juba seistagi, sest tema juuresolek justkui rusub. Suuresti oleneb see energia inimese iseloomust ja käitumismaneerist, kuid siiski, kui energia on negatiivne, siis on seda päris raske positiivsena „tajuda“. Aga meie kõigi energiad mõjutavad teineteist pidevalt, sest olenemata ruumist, ajast ja kohast põrkuvad nad kokku ja tekitavad minisuguse uue energia. See võib avalduda uute tunnetena. (Vt. ka teist lõiku)

Ning kui mõtiskleda niimoodi edasi, siis tegelikult ka, kus peitub midagi „mis ei muutu kunagi, mittemingisuguste eritinigimuste juures“? (Siim Teppand, 10. okt. 2007)


PS! Mõned mõtted võivad tunduda ebaselgete või koguni segastena.
Aga selleks ongi meil kommanteerimisbox, kust saate küsida, arutleda ja kritiseerida loetut.
Püüan vajadusel oma mõtted ilusti lahti seletada, seega loodatavasti käituvad kõik tsiviliseeritult, sest sõimukirjadele küll vastata ei taha!

Tänan tähelepanu eest!

Killu

9 kommentaari:

Dude Jr ütles ...

Kesköine kirjutaja oled vist, aga ma licaks veel selle, et kuidas ja kus inimene omal seda energiat vabastab sõltub minuarust ka seltskonnast, enamuselt vähemalt, sõpradega olles on hea, tead, et keegi ei mõista sind hukka ja ei hakka idioodiks pidama.

Nõustun, et keegi ei saa meile ette kirjutada, kes me sõbrad olema peaks, aga see sõltub kõik inimesest enesest, milline tema on ja kellega ta suhelda tahab.

Netist kuskilt lugesin ammu ammu sellist ütlust nagu: 'Inimest tundma õppides vaata, millised on ta sõbrad'. Umbes selline lause, aga sõbrad üpeegeldavad sinu olemust, sest sa oled nad ise valinud ja nad on siuga sarnasel 'lainel' ja mõttelaad ristub nii müneski kohas, ega te mudu ju sõbrad oleks :D

Unknown ütles ...

Jup, ongi nii. Samas ma ei leia, et oleksin oma sõpradega nii sarnane, et neist kohe minu ära tunneb.

Ja on ju ka ütlus, et vastandid tõmbuvad. Vahel on ju nii hea rääkida kellegagi, kes on täiesti erinev ja annab minu endagi mõtetele teise nurga.
Siiski jah, samal "lainel" oliatega on vabam suhelda.
Ja oma energiaid vahetada! :)

Dude Jr ütles ...

meil siin mingi dialoog vist :D
njh, kõik on ju samas erinevad, alati ei tunnegi ära, milline sa täpselt olema peaksid, aga mingi 'ülevaate' saab kätte ju, ega mudu suhelda tuleb jh igasugustega, õnneks või kahjuks :D

enda nö 'vastandiga' suheldes on hea jällegi vist see, et siis saad teist mõttelaadi uurida ja avastada ja võibolla enda teadmisigi täiendada :)

Unknown ütles ...

Dialoog on jah! Õnneks ei tulnud oodatud/kardetud sõimurahet :)

Nojah, see "eneseleidmine" ongi üks väga imelik küsimus ja probleem. Huvitav, kuidas seda "ennast leida" siis tuleb?

Ja tegelikult on ikka hea, et "igasugustega" suhtlema peab. Vahel on nad nii tüütud, et tõesti hinge ajab täis. Aga samas elu jooksul tuleb selliseid palju ette ja hiljem ei pane neid enam tähelegi. Tekib nagu immuunsus selliste "mitte minu lainel olevate" inimeste vastu. Ja siiski sellise "õige" sõbra või kaaslase eristab päris kindlasti ära.

Juba palju jutumärke. :p

Dude Jr ütles ...

mai saa aru, mis kasu on sellest sõimurahest, kõigil on oma vaatenurgad ja põhimõtted, seda ei tohiks ju hukka mõista
Kuidas ennast leida w?
vaata peeglisse :D

no mis teha, kõik ju erinevad, siis tuleb sellega leppida ja vahest vastu tahtmist ka nendega suhtlema, kes sinu lainel ei ole :D

mis kasu on sajast sõbrast, kes sind tõelises hädas ei aita, ku on olemas üks, kes aitab millal iganes saab :D

Siim ütles ...

Ma tahaks öelda, et vaatenurki ja arusaame on palju jah, aga 1 neist peab igatahes on kõige õigem ja kui sul on 101 sõpra, kellest üks sind aitab, siis sul on 101-1=1 sõpra.

Aitäh teie meeldiva tähelepanu eest!

Inga ütles ...

ma ei saand sellest tehtest aru..

mul on aint üks sõber:)

Dude Jr ütles ...

Siim, mu jutu point oli see, et ma parem valin ühe tõelise sõbra, ku 100 suvalist, kes koguaeg licalt chillivad ja teevad tähtsat nägu

T ütles ...

ma arvan et inimesi on lihtsalt erinevaid, igaüks väljendab oma tundeid omamoodi...igaüks üritab mõista(või siis just mitte mõista kedagi, sest igaühel meil on ju oma suhtumine asjadesse millega me ei tahaks nõustuda teiste omaga)teist inimest omal viisil ja kui ta üldse on võimalik teiste tunnetest aru saama sest ise ei saa aru mis kõrvalseisva inimese peas valitseb....
ma arvan et see on päris keeruline asi:), et inimeste emotsioonidele on antud nimed ja definitsioonid, sest tunded on lihtsalt sellised asjad mida lihtsalt ei anna sõnadesse panna..ma ei saa öelda oma sõbrale lihtsalt et vot nüüd ma tunnen end kurvalt või nüüd-nüüd mul just hakkas adrenaliin tõusma..kust me seda nii täpselt peaks teadma..